Hamburgerkedjan McDonald’s

En av världens mest igenkända loggor består av två gyllene bågar so tillsammans formar ett M. McDonald’s har under 1900-talet kommit att bli en ikon som skulle exportera amerikansk matkultur till varje hörn av världen. Företaget grundades 1940 av bröderna McDonald i San Bernardino, Kalifornien. När brödernas restaurang visade sig lyckades sökte de efter vägar att expandera. De valde att sälja franchiserättigheter till olika personer, men det var först när Ray Kroc – ägaren av företaget som producerade McDonald’s glassmaskiner – blev inblandad. Efter att ha besökt McDonald’s övertalade han ägarna att sälja franchiserättigheter till honom, och fick den rätten 1954. Fem år senare hade Ray Kroc öppnat över 100 nya McDonald’s. Deras globala succé beror delvis på McDonald’s förmåga att anpassa sig efter de olika marknaderna. Det är därför vanligt att restaurangerna skiljer sig något mellan länderna. Ett bra exempel är flera av deras asiatiska restauranger, där man serverar soppa. Men det handlar inte bara om att anpassa sig kulturellt.

Kritik till McDonald’s

McDonald’s har blivit starkt kritiserade de senaste årtiondena. Delvis för att man ansett att maten är alldeles för onyttig. Det r ingen hemlighet att varken hamburgaren, läsken eller pommes fritesen är någon hälsokur, men på grund av att McDonald’s reklam ofta riktat in sig mot barn har många menat att företaget har ett starkt bidrag till övervikt bland unga. McDonald’s bemötte det här bland annat genom att addera ett tydligt hälsoperspektiv i sina reklamer; till exempel sponsringen av olika sporten som skidåkning. De har även börjat erbjuda alternativ till pommes fritesen i barnmålen i form av morötter eller något annat grönt. Men McDonalds har även kritiserats för att man inte erbjuder tillräckligt med alternativ till vegetarianer och veganer. Företaget har sedan länge erbjudit alternativ till hamburgare, så som kyckling och fisk. Men på senare, allt efter som fler och fler väljer bort kött helt, eller går steget längre till veganism, har McDonald’s insett att de har möjlighet att bredda sin meny. den första veganburgarens lanserades därför i december 2017 av McDonald’s Sverige.

Hur lyckades de?

McDonald’s är efter 70 år i branschen världens största restaurang kedja, som med sina franchise-verksamheter räknat anställer närmare en och en halv miljon människor i runt 36 000 restauranger i över 120 länder. Företaget uppskattar att de serverar sin mat till 68 miljoner kunder i världen varje dag. Man kan fråga sig vad dessa svindlande siffror beror på; hur kunder de bli så stora? Svaret ligger nog i att de insett behovet av att lyssna och förstå sina kunder; ibland leder kulturella skillnader till att kunder letar efter olika alternativ, ibland leder personliga övertygelser som veganism eller vegetarianism till att McDonald’s behöver anpassa sig. Det spelar ingen roll vem egentligen, poängen är att företaget inte utesluter någon grupp; det ska finnas något för alla på McDonalds. Och kanske detta är anledningen till att de årtionde efter årtionde växer och fortsätter sprida sig. Oavsett vad som händer lär McDonalds inte behöva anställa utomstående flyttstäd Göteborg någon gång snart.